Dieta dla anemiczki - Benc.pl

Dieta dla anemiczki

Kategoria: Kobieta, Zdrowie i uroda Dodano: 11.8.2009 (13:10)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

Dieta dla anemiczki

Stale czujesz się senna. Twoi znajomi mówią, że jesteś blada jak ściana. Do tego szybko się męczysz, a czasem nawet masz wrażenie, że zaraz zemdlejesz. Zrób badanie krwi i sprawdź, czy przypadkiem nie masz anemii. Niedokrwistość charakteryzuje się zbyt niskim poziomem hemoglobiny i małą liczbą krwinek czerwonych (erytrocytów). Problemy wynikają najczęściej z niedoborów żelaza. Podpowiadamy ci, co jeść, aby uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek.

Typy anemii i prawidłowe wartości

Wyróżniamy trzy typy anemii: pokrwotoczną (spowodowane utratą krwi), wynikłą z upośledzonego wytwarzania erytrocytów (niedoborowa, hipoplastyczna, aplastyczne, dysplastyczne) oraz związaną ze skróconym czasem życia erytrocytów (niedokrwistość hemolityczna). W artykule skupiamy się na niedokrwistości z niedoborów żelaza. Pozostałe bowiem typy anemii wymagają leczenia specjalistycznego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy cierpisz na anemię, zwróć uwagę na wartości hemoglobiny oraz erytrocytów. Prawidłowa zawartość hemoglobiny u kobiety powinna wynosić 11,5-16,0 g/dl krwi, natomiast czerwonych krwinek - 4,2-5,4 mln/mm³ krwi.

Dlaczego tracimy żelazo?

Kobiety w szczególności predysponowane są do niedokrwistości. Tracimy sporo krwi w czasie menstruacji. W szczególności te z nas, które mają długie i obfite miesiączki bądź krótkie cykle i co za tym idzie częstsze krwawienia, narażone są na omawiany problem. Specyficzne zapotrzebowania na żelazo mają kobiety oczekujące dziecka, z każdym kolejnym miesiącem ciąży bowiem poziom hemoglobiny spada. W czasie porodu zaś tracimy sporo krwi, co dodatkowo pogłębia anemię. Niedokrwistość może być też efektem częstego odchudzania się. Diety w tym czasie są ubogie w składniki odżywcze takie, jak kwas foliowy czy witamina B12, które są odpowiedzialne za procesy krwiotwórcze.

Gdzie to żelazo?

Żelazo można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, ale także i zwierzęcego. Sęk w tym, że to pierwsze przyswaja się gorzej (żelazo niehemowe), to drugie natomiast lepiej (żelazo hemowe). Powinni pamiętać o tym w szczególności wegetarianie. Warto wiedzieć też, że żelazo wchłania się o wiele lepiej, jeśli towarzyszy mu witamina C. Do produktów, które bogate są w żelazo, zaliczamy:

  • mięso cielęce
  • chudą wołowinę
  • podroby
  • ryby
  • chude wędliny
  • salceson
  • żółtka jaj
  • warzywa strączkowe
  • natkę pietruszki
  • suszone owoce (niesiarkowane morele)
  • buraki
  • pokrzywę
  • kasze

Czego unikać?

Anemiczki niestety muszą znacznie ograniczyć picie kawy i herbaty, które zawierają taniny utrudniające wchłanianie się żelaza. Ewentualnie można dodawać do małej czarnej śmietankę, a herbatę wypić później, nie w trakcie posiłku. Tradycyjnie też warto unikać słodyczy, czyli pustych kalorii.

Przykładowe menu na jeden dzień

Pierwsze śniadanie: 3 kromki ciemnego pieczywa posmarowane masłem z liściem sałaty, plastrem chudej polędwicy i pomidorem; sok pomarańczowy

Drugie śniadanie: szklanka sałatki rybnej na jogurcie, 2 kromki chleba, herbata owocowa

Obiad: zupa z groszku, zapiekanka z kaszy jęczmiennej z grzybami i kurczakiem + surówka z marchwi, jabłka i łyżeczki oleju słonecznikowego; sok z czarnej porzeczki

Podwieczorek: owoce: jagody, brzoskwinie, maliny

Kolacja: jajecznica ze szczypiorkiem + kromka chleba, herbata owocowa

Komentarze

Pozostało znaków 1024
  • mam 14 lata hemoglobina 7,7 g/dl a zelazo 8 .
  • jestem wieczną anemiczką i w dodatku pochłaniam masę jedzenia (wartościowego - nie pustych kalorii) ale moja przemiana materii jest wręcz okropnie szybka i tracę duuuuuuuużo witaminek...
    ostatni wynik morfologii wyszedł hemoglobina 13,3 g/dl a biochemia żelaza 36 i spada... i jak tu żyć bez tab.?
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Dieta dla anemiczki

Kategoria: Kobieta, Zdrowie i uroda Dodano: 11.8.2009 (13:10)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

Dieta dla anemiczki

Stale czujesz się senna. Twoi znajomi mówią, że jesteś blada jak ściana. Do tego szybko się męczysz, a czasem nawet masz wrażenie, że zaraz zemdlejesz. Zrób badanie krwi i sprawdź, czy przypadkiem nie masz anemii. Niedokrwistość charakteryzuje się zbyt niskim poziomem hemoglobiny i małą liczbą krwinek czerwonych (erytrocytów). Problemy wynikają najczęściej z niedoborów żelaza. Podpowiadamy ci, co jeść, aby uzupełnić zapotrzebowanie organizmu na ten pierwiastek.

Typy anemii i prawidłowe wartości

Wyróżniamy trzy typy anemii: pokrwotoczną (spowodowane utratą krwi), wynikłą z upośledzonego wytwarzania erytrocytów (niedoborowa, hipoplastyczna, aplastyczne, dysplastyczne) oraz związaną ze skróconym czasem życia erytrocytów (niedokrwistość hemolityczna). W artykule skupiamy się na niedokrwistości z niedoborów żelaza. Pozostałe bowiem typy anemii wymagają leczenia specjalistycznego.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy cierpisz na anemię, zwróć uwagę na wartości hemoglobiny oraz erytrocytów. Prawidłowa zawartość hemoglobiny u kobiety powinna wynosić 11,5-16,0 g/dl krwi, natomiast czerwonych krwinek - 4,2-5,4 mln/mm³ krwi.

Dlaczego tracimy żelazo?

Kobiety w szczególności predysponowane są do niedokrwistości. Tracimy sporo krwi w czasie menstruacji. W szczególności te z nas, które mają długie i obfite miesiączki bądź krótkie cykle i co za tym idzie częstsze krwawienia, narażone są na omawiany problem. Specyficzne zapotrzebowania na żelazo mają kobiety oczekujące dziecka, z każdym kolejnym miesiącem ciąży bowiem poziom hemoglobiny spada. W czasie porodu zaś tracimy sporo krwi, co dodatkowo pogłębia anemię. Niedokrwistość może być też efektem częstego odchudzania się. Diety w tym czasie są ubogie w składniki odżywcze takie, jak kwas foliowy czy witamina B12, które są odpowiedzialne za procesy krwiotwórcze.

Gdzie to żelazo?

Żelazo można znaleźć w produktach pochodzenia roślinnego, ale także i zwierzęcego. Sęk w tym, że to pierwsze przyswaja się gorzej (żelazo niehemowe), to drugie natomiast lepiej (żelazo hemowe). Powinni pamiętać o tym w szczególności wegetarianie. Warto wiedzieć też, że żelazo wchłania się o wiele lepiej, jeśli towarzyszy mu witamina C. Do produktów, które bogate są w żelazo, zaliczamy:

  • mięso cielęce
  • chudą wołowinę
  • podroby
  • ryby
  • chude wędliny
  • salceson
  • żółtka jaj
  • warzywa strączkowe
  • natkę pietruszki
  • suszone owoce (niesiarkowane morele)
  • buraki
  • pokrzywę
  • kasze

Czego unikać?

Anemiczki niestety muszą znacznie ograniczyć picie kawy i herbaty, które zawierają taniny utrudniające wchłanianie się żelaza. Ewentualnie można dodawać do małej czarnej śmietankę, a herbatę wypić później, nie w trakcie posiłku. Tradycyjnie też warto unikać słodyczy, czyli pustych kalorii.

Przykładowe menu na jeden dzień

Pierwsze śniadanie: 3 kromki ciemnego pieczywa posmarowane masłem z liściem sałaty, plastrem chudej polędwicy i pomidorem; sok pomarańczowy

Drugie śniadanie: szklanka sałatki rybnej na jogurcie, 2 kromki chleba, herbata owocowa

Obiad: zupa z groszku, zapiekanka z kaszy jęczmiennej z grzybami i kurczakiem + surówka z marchwi, jabłka i łyżeczki oleju słonecznikowego; sok z czarnej porzeczki

Podwieczorek: owoce: jagody, brzoskwinie, maliny

Kolacja: jajecznica ze szczypiorkiem + kromka chleba, herbata owocowa

Komentarze

Pozostało znaków 1024
  • mam 14 lata hemoglobina 7,7 g/dl a zelazo 8 .
  • jestem wieczną anemiczką i w dodatku pochłaniam masę jedzenia (wartościowego - nie pustych kalorii) ale moja przemiana materii jest wręcz okropnie szybka i tracę duuuuuuuużo witaminek...
    ostatni wynik morfologii wyszedł hemoglobina 13,3 g/dl a biochemia żelaza 36 i spada... i jak tu żyć bez tab.?
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.