Jadłospis mamy karmiącej - Benc.pl

Jadłospis mamy karmiącej

Kategoria: Niemowlę, Karmienie piersią Dodano: 21.10.2009 (14:19)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

Jadłospis mamy karmiącej

Stereotypowa mama karmiąca żywi się tylko gotowanym. Najlepiej ryżem, kurczakiem i marchewką. Gdyby tak rzeczywiście być musiało, większość z nas poddałaby się po tygodniu, dwóch. Co wytrwalsza wyglądałaby po miesiącu jak patyk, włosy wypadłyby jej po dwóch, a zęby po trzech miesiącach :) Mama karmiąca wcale nie musi być na jakiejś specjalnej diecie. Musi po prostu odżywiać się zdrowo!

Z głową!

Jeśli karmisz piersią, twój jadłospis jest dokładnie taki sam, jak przed porodem, przed ciążą. Bynajmniej nie musisz „na wszelki wypadek" usuwać z listy pokarmów alergenów, potraw wzdymających. Jedz wszystko, ale racjonalnie. Mamy nadzieję, że odżywiasz się zdrowo, stosujesz się do piramidy zdrowego żywienia. Jeśli jest inaczej, karmienie może pomóc ci zmienić niekorzystne nawyki. Zwróć też uwagę, że zwiększa się trochę zapotrzebowanie kaloryczne twojego organizmu z 2100-3200 (dla zdrowej kobiety w przedziale wiekowym 21-59 lat) na 2800-3400kcal.

Przypominamy tylko, że w 2005 roku zmieniono piramidę zdrowego żywienia. Opracowali ją dietetycy z Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, poprawili zaś eksperci z Harvard Public School of Health. Przesunięcia są spore! Niektóre produkty, które niegdyś były fundamentem (np. pieczywo), wylądowały na samym szczycie. Jej założenia są następujące:

  • ruch i kontrola wagi jako fundamenty piramidy
  • pełnoziarniste potrawy, oleje roślinne - przy większości posiłków
  • warzywa - bez limitu
  • owoce - 2 do 3 razy dziennie
  • ryby, drób i jaja - raz dziennie
  • orzechy i owoce strączkowe - 1 do 3 razy dziennie
  • produkty mleczne - 1-2 dziennie
  • czerwone mięso i masło - umiarkowanie
  • biały chleb, ziemniaki, biały ryż, słodycze - umiarkowanie lub w ogóle

Mlekopędne!

Na pewno jesteś zainteresowana tym, czy możesz poprawić laktację poprzez to, co jesz czy pijesz. W sklepach kupisz ziołowe herbatki wspomagające wydzielanie mleka. Zawierają one jednak glukozę, która spożywana w nadmiarze sprzyja otyłości. Możesz sama przygotować sobie napój z ziół. Mlekopędnie działają: anyżek, bazylia, chmiel, czarnuszka, kminek, konopie, koper włoski, kozieradka, majeranek, melisa, mniszek, pokrzywa, trybula, rutwica, werbena. Pij też dużo wody mineralnej (1,5 litra minimum).

Wzdymające!

Jeśli twoje niemowlę (do 4 miesiąca życia) sporo płacze, pręży się przy tym, puszcza bąki, najprawdopodobniej ma kolkę. Ta może brać się z faktu, że zjadłaś coś wzdymającego. Przyjrzyj się wtedy temu, co zjadałaś i zastanów, co mogło spowodować u maluszka gazy. Usuń winowajcę ze swojej diety na jakiś czas. Po czwartym miesiącu życia możesz spróbować wprowadzić dany pokarm do swojego jadłospisu ponownie, obserwuj jednak uważnie reakcje dziecka. Wzdymająco mogą działać: kapusta, groch, fasola, kalafior, brokuł, cebula.

Zdecydowanie niewskazane!

Zakazane podczas karmienia są zazwyczaj te produkty, których spożywania nie zaleca się komukolwiek. Karmicielka zdecydowanie i bezwzględnie unika alkoholu, który przenika do mleka. Należy pamiętać, że organizm maluszka zareaguje szybciej i gwałtowniej. Mogą pojawić się wymioty, senność, pocenie. Matki uzależnione narażają dziecko na poważniejsze zagrożenia: głód alkoholowy czy zaburzenia wzrostu.

Raczej unikaj kawy bądź wypij filiżankę zaraz po karmieniu. Kofeina - zawarta także w herbacie i coli - pobudza, podnosi ciśnienie i wypłukuje z organizmu cenne witaminy oraz minerały.

Zrezygnuj ze słodyczy, czyli pustych kalorii, które nie pomogą ci odzyskać wagi sprzed ciąży. Zamiast pączka podjadaj suszone, niesiarkowane owoce. Czekoladę zamień na banana, a chipsy na pestki słonecznika.

Alergizujące!

Jak już wspomnieliśmy, nie warto na „dzień dobry" rezygnować z produktów uczulających. Proponujemy jeść je w mniejszych ilościach. Gdybyś jednak zauważyła, że na twarzy bobasa pojawiła się czerwona, szorstka wysypka, będziesz musiała chwilowo przejść na dietę eliminacyjną. Więcej na ten temat piszemy w osobnym artykule: http://www.benc.pl/czytelnia/43/dieta-eliminacyjna-matki-karmiacej/ .

zobacz wszystkie

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Jadłospis mamy karmiącej

Kategoria: Niemowlę, Karmienie piersią Dodano: 21.10.2009 (14:19)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

Jadłospis mamy karmiącej

Stereotypowa mama karmiąca żywi się tylko gotowanym. Najlepiej ryżem, kurczakiem i marchewką. Gdyby tak rzeczywiście być musiało, większość z nas poddałaby się po tygodniu, dwóch. Co wytrwalsza wyglądałaby po miesiącu jak patyk, włosy wypadłyby jej po dwóch, a zęby po trzech miesiącach :) Mama karmiąca wcale nie musi być na jakiejś specjalnej diecie. Musi po prostu odżywiać się zdrowo!

Z głową!

Jeśli karmisz piersią, twój jadłospis jest dokładnie taki sam, jak przed porodem, przed ciążą. Bynajmniej nie musisz „na wszelki wypadek" usuwać z listy pokarmów alergenów, potraw wzdymających. Jedz wszystko, ale racjonalnie. Mamy nadzieję, że odżywiasz się zdrowo, stosujesz się do piramidy zdrowego żywienia. Jeśli jest inaczej, karmienie może pomóc ci zmienić niekorzystne nawyki. Zwróć też uwagę, że zwiększa się trochę zapotrzebowanie kaloryczne twojego organizmu z 2100-3200 (dla zdrowej kobiety w przedziale wiekowym 21-59 lat) na 2800-3400kcal.

Przypominamy tylko, że w 2005 roku zmieniono piramidę zdrowego żywienia. Opracowali ją dietetycy z Amerykańskiego Departamentu Rolnictwa, poprawili zaś eksperci z Harvard Public School of Health. Przesunięcia są spore! Niektóre produkty, które niegdyś były fundamentem (np. pieczywo), wylądowały na samym szczycie. Jej założenia są następujące:

  • ruch i kontrola wagi jako fundamenty piramidy
  • pełnoziarniste potrawy, oleje roślinne - przy większości posiłków
  • warzywa - bez limitu
  • owoce - 2 do 3 razy dziennie
  • ryby, drób i jaja - raz dziennie
  • orzechy i owoce strączkowe - 1 do 3 razy dziennie
  • produkty mleczne - 1-2 dziennie
  • czerwone mięso i masło - umiarkowanie
  • biały chleb, ziemniaki, biały ryż, słodycze - umiarkowanie lub w ogóle

Mlekopędne!

Na pewno jesteś zainteresowana tym, czy możesz poprawić laktację poprzez to, co jesz czy pijesz. W sklepach kupisz ziołowe herbatki wspomagające wydzielanie mleka. Zawierają one jednak glukozę, która spożywana w nadmiarze sprzyja otyłości. Możesz sama przygotować sobie napój z ziół. Mlekopędnie działają: anyżek, bazylia, chmiel, czarnuszka, kminek, konopie, koper włoski, kozieradka, majeranek, melisa, mniszek, pokrzywa, trybula, rutwica, werbena. Pij też dużo wody mineralnej (1,5 litra minimum).

Wzdymające!

Jeśli twoje niemowlę (do 4 miesiąca życia) sporo płacze, pręży się przy tym, puszcza bąki, najprawdopodobniej ma kolkę. Ta może brać się z faktu, że zjadłaś coś wzdymającego. Przyjrzyj się wtedy temu, co zjadałaś i zastanów, co mogło spowodować u maluszka gazy. Usuń winowajcę ze swojej diety na jakiś czas. Po czwartym miesiącu życia możesz spróbować wprowadzić dany pokarm do swojego jadłospisu ponownie, obserwuj jednak uważnie reakcje dziecka. Wzdymająco mogą działać: kapusta, groch, fasola, kalafior, brokuł, cebula.

Zdecydowanie niewskazane!

Zakazane podczas karmienia są zazwyczaj te produkty, których spożywania nie zaleca się komukolwiek. Karmicielka zdecydowanie i bezwzględnie unika alkoholu, który przenika do mleka. Należy pamiętać, że organizm maluszka zareaguje szybciej i gwałtowniej. Mogą pojawić się wymioty, senność, pocenie. Matki uzależnione narażają dziecko na poważniejsze zagrożenia: głód alkoholowy czy zaburzenia wzrostu.

Raczej unikaj kawy bądź wypij filiżankę zaraz po karmieniu. Kofeina - zawarta także w herbacie i coli - pobudza, podnosi ciśnienie i wypłukuje z organizmu cenne witaminy oraz minerały.

Zrezygnuj ze słodyczy, czyli pustych kalorii, które nie pomogą ci odzyskać wagi sprzed ciąży. Zamiast pączka podjadaj suszone, niesiarkowane owoce. Czekoladę zamień na banana, a chipsy na pestki słonecznika.

Alergizujące!

Jak już wspomnieliśmy, nie warto na „dzień dobry" rezygnować z produktów uczulających. Proponujemy jeść je w mniejszych ilościach. Gdybyś jednak zauważyła, że na twarzy bobasa pojawiła się czerwona, szorstka wysypka, będziesz musiała chwilowo przejść na dietę eliminacyjną. Więcej na ten temat piszemy w osobnym artykule: http://www.benc.pl/czytelnia/43/dieta-eliminacyjna-matki-karmiacej/ .

zobacz wszystkie

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.