Zamknij

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.

Warzywne dary jesieni

Kategoria: Przedszkolak, Zdrowie Dodano: 30.9.2013 (13:06)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Z czym kojarzy Ci się jesień? Z deszczem, wiatrem, chłodem? Ze złotymi liśćmi, kasztanami... a może z pachnącymi jabłkami i gruszkami, delikatną dynią, kabaczkiem, chrupiącą marchewką... oj wiele by tu wymieniać darów jesieni. Zawierają one mnóstwo witamin i minerałów, a w dodatku można wyczarować z nich przepyszne dania.

Na jesienną zawieruchę

Kiedy za oknem hula wiatr i siąpi deszcz to szczególnie powinniśmy zadbać, by w naszej diecie nie zabrakło witamin. Świetnym ich źródłem są warzywa i owoce, spożywane na surowo w różnorodnych kompozycjach, a także przetwarzane na rozmaite sposoby.

Dynia nie tylko na Halloween

Ważną grupą jesiennych warzyw są dyniowate, do których zaliczane są cukinie, kabaczki, patisony, a przede wszystkim - dynie. Pestki dyni są bardzo dobrym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, a także witamin B i C. W Polsce występują tylko dwa główne rodzaje dyni: olbrzymia i zwyczajna, a sezon na te warzywa przypada na październik i listopad. Z miąższu można przygotować pyszny krem, dodać do ciasta, a jej pestki dorzucić do ciasteczek czy pieczywa lub spożywać samodzielnie. Cukinie, kabaczki to wspaniały surowiec na placuszki, gulasze. Doskonale nadają się również do grillowania. Warzywa dyniowate można z powodzeniem marynować i konserwować w różnych wariantach smakowych (na słodko, na ostro). Dynia i jej "kuzynki" to nie tylko smaczne warzywa, ale również ładne artykuły dekoracyjne.

Miłosna gruszka

Innym ważnym jesiennym warzywem jest bakłażan (miłosna gruszka, oberżyna) - cenne źródło witamin z grupy B, A i C,  a także potasu, żelaza i wapnia. Bakłażan obniża cholesterol, jest polecany chorym na miażdżycę czy choroby serca. Zawiera duże ilości błonnika i sam w sobie jest niskokaloryczny. Jednakże duszenie czy smażenie na oleju powoduje znaczny wzrost jego kaloryczności. Bakłażana można przyrządzać na różne sposoby, np.: faszerować,  grillować, dodawać do zapiekanek,  sałatek,  makaronów, past. Przy czym należy pamiętać, że oberżyna jest ciężko strawna, może powodować wzdęcia i gazy dlatego też nie jest polecana małym dzieciom, kobietom w ciąży, osobom mającym problemy z przewodem pokarmowym.

Komentarze

Pozostało znaków 1024
  • zgadzam się - jabłka sa bardzo popularne jako przekąska u dzieci, my ścieramy na tarce o grubych oczkach, dodajemy serek waniliowy, mąkę kukurydzianą (jest bezglutenowa) jajko i racuszki jak marzenie!!! oprócz tego pokrojone w cząstkę na talerzyku razem z gruszką jako przekąska na filimie - polecam!
  • Jesień kojarzy się nam także (a przynajmniej większości z nas) i to chyba już od przedszkolnych lat, z czerwonymi jabłkami. Na malunkach wykonanych przez przedszkolaków pięknie komponują się one z jesiennymi liśćmi. A w kuchni można je wykorzystać do stworzenia bardzo wielu potraw, zarówno słodkich, jak i pikantnych. Poza tym jabłka to samo zdrowie. Są one źródłem witaminy C, więc wspierają odporność. Dostarczają one także organizmowi potas, który wspiera układ nerwowy, a także mięśnie, wpływa również korzystnie na koncentrację (to ważne w przypadku uczniów, chociaż oczywiście nie tylko). Jabłka to także żelazo, krzem i cynk – a bez nich prawidłowe funkcjonowanie organizmu nie jest możliwe. Więc do listy jesiennych skarbów natury, z których warto korzystać regularnie, z pewnością warto dopisać jabłka.

    www.Mamitati.pl - sklep dla dzieci
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.