Jesienno-zimowa dieta maluszka - Benc.pl

Jesienno-zimowa dieta maluszka

Kategoria: Niemowlę, Żywienie Dodano: 9.12.2011 (13:13)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Podstawy jadłospisu dziecka są takie same na cały rok. Jednakże w sezonie jesienno-zimowym zachodzą delikatne zmiany w porównaniu do wiosny czy lata. Jakie? Na co szczególnie zwrócić uwagę komponując posiłki jesienią czy zimą?

Regularność

Dotyczy to nie tylko chłodnych pór roku... Jednakże w tym okresie jest to szczególnie ważne. Maluszek powinien dostawać "paliwo" regularnie, by  jego ciałko nie schładzało się nadmiernie. Podczas trawienia pokarmu wydzielana jest energia, która służy m.in. do utrzymywania ciepłoty ciała. Dlatego tak ważne jest, by podawać posiłki regularnie, mniej więcej co 3 godziny.  Takich posiłków powinno być w ciągu dnia 5-6.

Na ciepło

Okres kiedy za oknem siąpi deszcz czy panuje śnieżna zawierucha nie jest najlepszym czasem dla naszego organizmu. Jeszcze bardziej chłód odczuwają maluszki. Dlatego dobrze jest podawać im ciepłe posiłki. Mogą to być kaszki na gęsto, delikatne placuszki, pożywne zupki, duszone mięsko. Zimny posiłek organizm będzie musiał dodatkowo ogrzać i stracić na to energię. Ciepły z pewnością ogrzeje maluszka.

Warzywnie i owocowo

O warzywach czy owocach powinniśmy pamiętać cały rok. Dostarczają one mnóstwo witamin i minerałów, które wzmacniają odporność. Zawierają mnóstwo błonnika, który wspomaga pracę jelit. Istotne to jest, gdy wprowadzamy nowości do jadłospisu maluszka,  z którymi jelita nie zawsze sobie dobrze radą  Warto korzystać z dóbr sezonowych. Jesienią są to dynie, kabaczki, cukinie, buraczki, a także jabłka, gruszki, maliny. Większość  z nich jest lekko strawna, rzadko wywołuje alergie. Przykładowo dynia, jest bogata  w nienasycone kwasy tłuszczowe, beta karoten, witaminy B i C, a można ją podawać już od 5 miesiąca życia (dotyczy niemowląt karmionych sztucznie bądź mieszanie). Warzywa i/lub owoce powinny być składnikiem każdego posiłku.

Niekoniecznie słodko

Jeśli podajesz swemu dziecku słodycze to w sezonie jesienno - zimowym postaraj się je ograniczyć. Istnieje błędne przekonanie, że w tym okresie można pozwolić sobie na więcej słodkiego. Nic bardziej mylnego. Cukier zawarty w słodyczach jest znakomitą pożywką dla bakterii. Tymczasem białe krwinki, które wchodzą w skład układu odpornościowego, za cukrem nie przepadają. Jak pohamować apetyt na słodycze? Podawaj ryby, drób, jaja, brokuły, kukurydzę.. zawierają one chrom zmniejszający apetyt na słodkości.

Pożywne pierwsze śniadanko

Jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Dostarcza energii na cały ranek i część przedpołudnia. Po nocy żołądek jest zwykle pusty. Potrzebuje porcji witamin na rozruszanie. W tej roli najlepiej sprawdzają się owoce. Można je podawać w postaci przecieru soku czy też kawałka świeżego owocu (np.: cząstka jabłka). Zawarta w nich witamina C wspomaga wchłanianie żelaza z pozostałych składników śniadania (np.: kaszki czy wędlinki), dzięki czemu zapobiega anemii.

zobacz wszystkie

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Jesienno-zimowa dieta maluszka

Kategoria: Niemowlę, Żywienie Dodano: 9.12.2011 (13:13)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Podstawy jadłospisu dziecka są takie same na cały rok. Jednakże w sezonie jesienno-zimowym zachodzą delikatne zmiany w porównaniu do wiosny czy lata. Jakie? Na co szczególnie zwrócić uwagę komponując posiłki jesienią czy zimą?

Regularność

Dotyczy to nie tylko chłodnych pór roku... Jednakże w tym okresie jest to szczególnie ważne. Maluszek powinien dostawać "paliwo" regularnie, by  jego ciałko nie schładzało się nadmiernie. Podczas trawienia pokarmu wydzielana jest energia, która służy m.in. do utrzymywania ciepłoty ciała. Dlatego tak ważne jest, by podawać posiłki regularnie, mniej więcej co 3 godziny.  Takich posiłków powinno być w ciągu dnia 5-6.

Na ciepło

Okres kiedy za oknem siąpi deszcz czy panuje śnieżna zawierucha nie jest najlepszym czasem dla naszego organizmu. Jeszcze bardziej chłód odczuwają maluszki. Dlatego dobrze jest podawać im ciepłe posiłki. Mogą to być kaszki na gęsto, delikatne placuszki, pożywne zupki, duszone mięsko. Zimny posiłek organizm będzie musiał dodatkowo ogrzać i stracić na to energię. Ciepły z pewnością ogrzeje maluszka.

Warzywnie i owocowo

O warzywach czy owocach powinniśmy pamiętać cały rok. Dostarczają one mnóstwo witamin i minerałów, które wzmacniają odporność. Zawierają mnóstwo błonnika, który wspomaga pracę jelit. Istotne to jest, gdy wprowadzamy nowości do jadłospisu maluszka,  z którymi jelita nie zawsze sobie dobrze radą  Warto korzystać z dóbr sezonowych. Jesienią są to dynie, kabaczki, cukinie, buraczki, a także jabłka, gruszki, maliny. Większość  z nich jest lekko strawna, rzadko wywołuje alergie. Przykładowo dynia, jest bogata  w nienasycone kwasy tłuszczowe, beta karoten, witaminy B i C, a można ją podawać już od 5 miesiąca życia (dotyczy niemowląt karmionych sztucznie bądź mieszanie). Warzywa i/lub owoce powinny być składnikiem każdego posiłku.

Niekoniecznie słodko

Jeśli podajesz swemu dziecku słodycze to w sezonie jesienno - zimowym postaraj się je ograniczyć. Istnieje błędne przekonanie, że w tym okresie można pozwolić sobie na więcej słodkiego. Nic bardziej mylnego. Cukier zawarty w słodyczach jest znakomitą pożywką dla bakterii. Tymczasem białe krwinki, które wchodzą w skład układu odpornościowego, za cukrem nie przepadają. Jak pohamować apetyt na słodycze? Podawaj ryby, drób, jaja, brokuły, kukurydzę.. zawierają one chrom zmniejszający apetyt na słodkości.

Pożywne pierwsze śniadanko

Jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. Dostarcza energii na cały ranek i część przedpołudnia. Po nocy żołądek jest zwykle pusty. Potrzebuje porcji witamin na rozruszanie. W tej roli najlepiej sprawdzają się owoce. Można je podawać w postaci przecieru soku czy też kawałka świeżego owocu (np.: cząstka jabłka). Zawarta w nich witamina C wspomaga wchłanianie żelaza z pozostałych składników śniadania (np.: kaszki czy wędlinki), dzięki czemu zapobiega anemii.

zobacz wszystkie

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.