Jedzenie na lepszy humor! - Benc.pl

Jedzenie na lepszy humor!

Kategoria: Małe dzieci, Zdrowie Dodano: 11.1.2012 (16:28)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Jeśli usłyszelibyście pytanie: czy istnieją produkty, które poprawiają humor? Co byście odpowiedzieli? Słodycze, kawa, alkohol, a może coś innego? Czy słodycze faktycznie poprawiają nastrój? Czy są produkty, które poza podniesieniem nastroju wnoszą także coś więcej? Co jeść, by czuć się dobrze przez cały dzień?

Głodny mózg

Pokarmem dla naszego mózgu jest glukoza. "Najedzony" mózg pracuje prawidłowo, wytwarza odpowiednią ilość serotoniny, która odpowiedzialna jest za dobry nastrój, apetyt, a także wrażliwość na ból! Oznaką, głodnego mózgu może być rozdrażnienie, apatia... Jeśli zauważymy takie objawy u siebie to znak, że trzeba nakarmić nasz mózg. A czym najlepiej to zrobić?

Węglowodany złożone

W związku z tym, że mózg karmi się glukozą to powinnyśmy szukać produktów zawierających składniki, które w organizmie człowieka zostaną zamienione na glukozę. Najlepiej sprawdzają się tu węglowodany złożone. W przewodzie pokarmowym węglowodany złożone powoli ulegają rozkładowi do glukozy. Jej stężenie we krwi rośnie stopniowo oraz  utrzymuje na jednakowym poziomie. Mózg wówczas dostaje pokarm stale, małymi porcjami. Gdzie je znajdziemy? W pieczywie z mąki z pełnego przemiału, nieoczyszczonym ryżu, kaszach i makaronach z mąki durum,  a także  w warzywach.

I nie tylko

Prócz węglowodanów do  prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego ważne są m. in. witaminy z grupy B, wapń oraz magnez. Witaminy z grupy B, a szczególnie wit. B6,  uczestniczą w syntezie serotoniny, łagodzą napięcie, dodają energii. Znajdziemy je w drożdżach, kaszach, ciemnym pieczywie, ziarnach pszenicy i żyta, rybach, drobiu, nasionach roślin strączkowych, zielonych warzywach, bananach. Magnez jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego napięcia w komórkach nerwowych. W obecności witaminy B6 lepiej się wchłania. Dobrymi źródłami magnezu są: nasiona roślin strączkowych, produkty z pełnego przemiału, kakao, orzechy, pestki dyni i słonecznika, kiełki pszenicy. Natomiast wapń ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych.

Gdzie szukać? W nabiale, ale nie tylko, bo brokuły, rośliny strączkowe, orzechy, sardynki, rzeżucha, jaja i ziarna zbóż też są jego dobrym źródłem. Warto również wiedzieć, że odpowiedni poziom witaminy C zapewni dobre samopoczucie. Jej niewystarczająca ilość w organizmie powoduje zmniejszoną produkcję noradrenaliny, która jest odpowiedzialna za utrzymanie dobrego samopoczucia. Badania dowodzą, że wystarczą dwie szklanki soku pomarańczowego, by cieszyć się dobrym humorem cały dzień. Ponadto witamina C obniża poziom hormonu stresu - kortyzolu.

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Jedzenie na lepszy humor!

Kategoria: Małe dzieci, Zdrowie Dodano: 11.1.2012 (16:28)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Jeśli usłyszelibyście pytanie: czy istnieją produkty, które poprawiają humor? Co byście odpowiedzieli? Słodycze, kawa, alkohol, a może coś innego? Czy słodycze faktycznie poprawiają nastrój? Czy są produkty, które poza podniesieniem nastroju wnoszą także coś więcej? Co jeść, by czuć się dobrze przez cały dzień?

Głodny mózg

Pokarmem dla naszego mózgu jest glukoza. "Najedzony" mózg pracuje prawidłowo, wytwarza odpowiednią ilość serotoniny, która odpowiedzialna jest za dobry nastrój, apetyt, a także wrażliwość na ból! Oznaką, głodnego mózgu może być rozdrażnienie, apatia... Jeśli zauważymy takie objawy u siebie to znak, że trzeba nakarmić nasz mózg. A czym najlepiej to zrobić?

Węglowodany złożone

W związku z tym, że mózg karmi się glukozą to powinnyśmy szukać produktów zawierających składniki, które w organizmie człowieka zostaną zamienione na glukozę. Najlepiej sprawdzają się tu węglowodany złożone. W przewodzie pokarmowym węglowodany złożone powoli ulegają rozkładowi do glukozy. Jej stężenie we krwi rośnie stopniowo oraz  utrzymuje na jednakowym poziomie. Mózg wówczas dostaje pokarm stale, małymi porcjami. Gdzie je znajdziemy? W pieczywie z mąki z pełnego przemiału, nieoczyszczonym ryżu, kaszach i makaronach z mąki durum,  a także  w warzywach.

I nie tylko

Prócz węglowodanów do  prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego ważne są m. in. witaminy z grupy B, wapń oraz magnez. Witaminy z grupy B, a szczególnie wit. B6,  uczestniczą w syntezie serotoniny, łagodzą napięcie, dodają energii. Znajdziemy je w drożdżach, kaszach, ciemnym pieczywie, ziarnach pszenicy i żyta, rybach, drobiu, nasionach roślin strączkowych, zielonych warzywach, bananach. Magnez jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego napięcia w komórkach nerwowych. W obecności witaminy B6 lepiej się wchłania. Dobrymi źródłami magnezu są: nasiona roślin strączkowych, produkty z pełnego przemiału, kakao, orzechy, pestki dyni i słonecznika, kiełki pszenicy. Natomiast wapń ułatwia przekazywanie impulsów nerwowych.

Gdzie szukać? W nabiale, ale nie tylko, bo brokuły, rośliny strączkowe, orzechy, sardynki, rzeżucha, jaja i ziarna zbóż też są jego dobrym źródłem. Warto również wiedzieć, że odpowiedni poziom witaminy C zapewni dobre samopoczucie. Jej niewystarczająca ilość w organizmie powoduje zmniejszoną produkcję noradrenaliny, która jest odpowiedzialna za utrzymanie dobrego samopoczucia. Badania dowodzą, że wystarczą dwie szklanki soku pomarańczowego, by cieszyć się dobrym humorem cały dzień. Ponadto witamina C obniża poziom hormonu stresu - kortyzolu.

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.