Problemy ze słuchem u dzieci - Benc.pl

Problemy ze słuchem u dzieci

Kategoria: Małe dzieci, Rozwój Dodano: 25.1.2013 (12:48)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Mowa w życiu ludzi pełni wiele funkcji. Przede wszystkim pozwala się sprawnie komunikować ludziom między sobą, a także jest niekwestionowanym dorobkiem ludzkości w sferze kulturalnej. Dzięki oddziaływaniom werbalnym jesteśmy w stanie wpływać na innych ludzi, na ich poglądy, uczucia, myśli czy zachowania. Dzięki temu, że mowa bezwzględnie łączy się z innymi zmysłami (np. słuchem i myśleniem) pełni rolę poznawczą, zarówno samego siebie jak i otoczenia. I właśnie owo połączenie: mowa-słuch-myślenie, jest zasadniczym torem dla prawidłowego rozwoju człowieka. Jeśli jedno z tych ogniw zostanie zachwiane, powstaje momentalnie wiele przeszkód utrudniających naukę życia w społeczeństwie szczególnie u małych dzieci.

Dzieci z wadą słuchu mają szczególną trudność adaptacji do społeczeństwa, gdyż same dopiero zaczynają uczyć się mówić, a nauka mowy w pierwszych latach życia odbywa się głównie na powielaniu zasłyszanych słów w swoim otoczeniu. Pierwsze sylaby, onomatopeje, łączenie dwóch słów, proste zdania i zdania złożone, to poszczególne etapy jakie przechodzi maluch podczas długiej drogi nauki mówienia i poprawnej komunikacji. Jeśli zmysł słuchu nie działa poprawnie, lub nie działa w ogóle, wtedy nauka ta za pomocą naśladownictwa w ogóle nie może zaistnieć.

Na naukę „języka" przez dzieci z wadą słuchu ma wpływ wiele czynników, oto niektóre z nich:

- wiek, w którym dziecko utraciło słuch: jeśli nie było głuche od urodzenia, każdy miesiąc, dzień kiedy słyszało jest na wagę złota, wszelkie doświadczenia jakie zdobyło w tym zakresie będą wpływały tylko korzystanie na naukę nowej komunikacji, co nie znaczy wcale, że adaptacja do nowych warunków będzie przebiegała bezproblemowo

- stopień uszkodzenia słuchu: dzieci z niewielką wadą słuchu po zaaparatowaniu praktycznie radzą sobie same doskonale i przyswajają mowę z zasłyszanego otoczenia, nie zawsze wymagana jest rehabilitacja; natomiast dziecko ze znacznym ubytkiem słuchu, które w dodatku zmysł ten zaczęły tracić bardzo wcześnie, będą musiały poddać się zaaparatowaniu i intensywnej rehabilitacji, tak aby nie doszło do regresu w rozwoju i zniekształcenia mowy (co niestety w ciężkich przypadkach jest nieuniknione)

- moment sensytywny dla rozwoju słuchu: momenty sensytywne to konkretne okresy w rozwoju małego człowieka, w których najintensywniej kształtuje się dana umiejętność/zmysł, dla rozwoju słuchu i mowy istotne są dwa takie momenty- do 6 miesiąca życia jest najistotniejszy okres w rozwoju słuchu, do 18 miesiąca życia to czas poświęcony na naukę rozumienia mowy, natomiast 2 i 3 rok życia dziecka to moment krytyczny dla rozwoju mowy, kiedy wszystkie nabyte umiejętności muszą przełożyć się na praktykę

- częstotliwość zajęć specjalistycznych/ rehabilitacji, jeśli opiekunowie dbają o to aby wszystkie zajęcia usprawniające się odbywały, są systematyczni, a samo dziecko chętnie w nich uczestniczy, wtedy i nauka przychodzi łatwiej i szybciej; istotne jest aby logopeda dodatkowo instruował rodziców jak mają wspomagać i rehabilitować swoje dziecko w domu, co robić aby postępy były nie tylko na zajęciach ze specjalistą, ale kształtowały się holistycznie

- środowisko wychowawcze: bez dwóch zdań to w jakim środowisku wychowuje się dziecko ma ogromny wpływ na jego rozwój i wychowanie, dokładnie tak samo jest z rozwojem mowy. Początkowo najbliżsi opiekunowie powinni mówić prostym językiem, zrozumiałym dla dziecka z wadą słuchu, tak aby mogło ono spokojnie je zrozumieć, z czasem jednak te struktury należy rozszerzać, wypowiadać trudniejsze słowa, zdania bardziej złożone, nie stać w miejscy czy co gorsza nie cofać rozwoju dziecka. Nie ograniczać się tylko i wyłącznie do stosowania języka migowego, który wydaje się prostszym rozwiązaniem, jednak używany razem z fonią przynosi znacznie więcej korzyści.

Zbierając te wszystkie informacje do jednego worka, można z całą pewnością stwierdzić, że szczególnie ważne jest wczesne wykrycie ewentualnych ubytków słuchu, tak aby w porę szybko móc zacząć leczyć i rehabilitować daną niesprawność. Leczeniem ubytków słuchu zajmuję się lekarz specjalista, jednak to jak u dziecka ukształtuje się mowa, czy będzie umiało za pomocą niej się porozumiewać, w dużej mierze zależy od samego logopedy.

Podobne tematy

Diastema i inne problemy ortodontyczne

Diastema i inne problemy ortodontyczne Martwią cię szpary między ząbkami dziecka? Niepokoi nieprawidłowy zgryz? Zastanawiasz się, czy krzywe zęby warto zacząć prostować już teraz? Zamiast rozmyślać, odwiedź z dzieckiem ortodontę. Koszt pierwszej wizyty jest niewielki (lub żaden), a lekarz rozwieje wszystkie twoje wątpliwości i poradzi co, kiedy i czy w ogóle warto zrobić.

Wielkanoc dla dzieci

Wielkanoc dla dzieci Wielkanoc dla dzieci, czyli jak im wytłumaczyć sens świąt Wielkiejnocy i jak zachęcić do uczestnictwa w przygotowaniach, tak aby były one nie mniej ważne dla niego od świąt grudniowych?

Choroby u dzieci

Choroby u dzieci Dziecko kaszle, pojawia się katar - czy to przeziębienie czy grypa? Wysypka na plecach oznacza różyczkę, ospę czy odrę? A ostry ból gardła to sygnał początków anginy czy może szkarlatyny? Przyjrzyjmy się objawom chorób, na które narażone są nasze dzieci.

Dzieci są jak motyle Pozwólmy naszym dzieciom być pięknymi motylami. Pokażmy im, jak piękny jest świat widziany oczami latającego motyla. Każdy z nas ma sobie ukrytego motyla, wolnego, pięknego, niezależnego. Teraz jest czas, aby pokazać go światu. Odkryć w sobie prawdziwą pasję i energię do działania. Czasem będzie trudno. Proces stawania się pięknym motylem może kosztować nas wiele czasu,energii,...

Otyłość u dzieci Obecnie otyłość zalicza się do chorób cywilizacyjnych. Niestety z roku na rok problem ten dotyczy coraz większej ilości dzieci na całym świecie, jak i w Polsce.  Nie trudno spotkać w parku, na placu zabaw, czy chociażby w sklepie dzieci, których rodzice uważają, że ich pociecha „dobrze wygląda", a w rzeczywistości jest po prostu gruba.  Zauważają to również pediatrzy i Światowa Organizacja...

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Problemy ze słuchem u dzieci

Kategoria: Małe dzieci, Rozwój Dodano: 25.1.2013 (12:48)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Mowa w życiu ludzi pełni wiele funkcji. Przede wszystkim pozwala się sprawnie komunikować ludziom między sobą, a także jest niekwestionowanym dorobkiem ludzkości w sferze kulturalnej. Dzięki oddziaływaniom werbalnym jesteśmy w stanie wpływać na innych ludzi, na ich poglądy, uczucia, myśli czy zachowania. Dzięki temu, że mowa bezwzględnie łączy się z innymi zmysłami (np. słuchem i myśleniem) pełni rolę poznawczą, zarówno samego siebie jak i otoczenia. I właśnie owo połączenie: mowa-słuch-myślenie, jest zasadniczym torem dla prawidłowego rozwoju człowieka. Jeśli jedno z tych ogniw zostanie zachwiane, powstaje momentalnie wiele przeszkód utrudniających naukę życia w społeczeństwie szczególnie u małych dzieci.

Dzieci z wadą słuchu mają szczególną trudność adaptacji do społeczeństwa, gdyż same dopiero zaczynają uczyć się mówić, a nauka mowy w pierwszych latach życia odbywa się głównie na powielaniu zasłyszanych słów w swoim otoczeniu. Pierwsze sylaby, onomatopeje, łączenie dwóch słów, proste zdania i zdania złożone, to poszczególne etapy jakie przechodzi maluch podczas długiej drogi nauki mówienia i poprawnej komunikacji. Jeśli zmysł słuchu nie działa poprawnie, lub nie działa w ogóle, wtedy nauka ta za pomocą naśladownictwa w ogóle nie może zaistnieć.

Na naukę „języka" przez dzieci z wadą słuchu ma wpływ wiele czynników, oto niektóre z nich:

- wiek, w którym dziecko utraciło słuch: jeśli nie było głuche od urodzenia, każdy miesiąc, dzień kiedy słyszało jest na wagę złota, wszelkie doświadczenia jakie zdobyło w tym zakresie będą wpływały tylko korzystanie na naukę nowej komunikacji, co nie znaczy wcale, że adaptacja do nowych warunków będzie przebiegała bezproblemowo

- stopień uszkodzenia słuchu: dzieci z niewielką wadą słuchu po zaaparatowaniu praktycznie radzą sobie same doskonale i przyswajają mowę z zasłyszanego otoczenia, nie zawsze wymagana jest rehabilitacja; natomiast dziecko ze znacznym ubytkiem słuchu, które w dodatku zmysł ten zaczęły tracić bardzo wcześnie, będą musiały poddać się zaaparatowaniu i intensywnej rehabilitacji, tak aby nie doszło do regresu w rozwoju i zniekształcenia mowy (co niestety w ciężkich przypadkach jest nieuniknione)

- moment sensytywny dla rozwoju słuchu: momenty sensytywne to konkretne okresy w rozwoju małego człowieka, w których najintensywniej kształtuje się dana umiejętność/zmysł, dla rozwoju słuchu i mowy istotne są dwa takie momenty- do 6 miesiąca życia jest najistotniejszy okres w rozwoju słuchu, do 18 miesiąca życia to czas poświęcony na naukę rozumienia mowy, natomiast 2 i 3 rok życia dziecka to moment krytyczny dla rozwoju mowy, kiedy wszystkie nabyte umiejętności muszą przełożyć się na praktykę

- częstotliwość zajęć specjalistycznych/ rehabilitacji, jeśli opiekunowie dbają o to aby wszystkie zajęcia usprawniające się odbywały, są systematyczni, a samo dziecko chętnie w nich uczestniczy, wtedy i nauka przychodzi łatwiej i szybciej; istotne jest aby logopeda dodatkowo instruował rodziców jak mają wspomagać i rehabilitować swoje dziecko w domu, co robić aby postępy były nie tylko na zajęciach ze specjalistą, ale kształtowały się holistycznie

- środowisko wychowawcze: bez dwóch zdań to w jakim środowisku wychowuje się dziecko ma ogromny wpływ na jego rozwój i wychowanie, dokładnie tak samo jest z rozwojem mowy. Początkowo najbliżsi opiekunowie powinni mówić prostym językiem, zrozumiałym dla dziecka z wadą słuchu, tak aby mogło ono spokojnie je zrozumieć, z czasem jednak te struktury należy rozszerzać, wypowiadać trudniejsze słowa, zdania bardziej złożone, nie stać w miejscy czy co gorsza nie cofać rozwoju dziecka. Nie ograniczać się tylko i wyłącznie do stosowania języka migowego, który wydaje się prostszym rozwiązaniem, jednak używany razem z fonią przynosi znacznie więcej korzyści.

Zbierając te wszystkie informacje do jednego worka, można z całą pewnością stwierdzić, że szczególnie ważne jest wczesne wykrycie ewentualnych ubytków słuchu, tak aby w porę szybko móc zacząć leczyć i rehabilitować daną niesprawność. Leczeniem ubytków słuchu zajmuję się lekarz specjalista, jednak to jak u dziecka ukształtuje się mowa, czy będzie umiało za pomocą niej się porozumiewać, w dużej mierze zależy od samego logopedy.

Podobne tematy

Diastema i inne problemy ortodontyczne

Diastema i inne problemy ortodontyczne Martwią cię szpary między ząbkami dziecka? Niepokoi nieprawidłowy zgryz? Zastanawiasz się, czy krzywe zęby warto zacząć prostować już teraz? Zamiast rozmyślać, odwiedź z dzieckiem ortodontę. Koszt pierwszej wizyty jest niewielki (lub żaden), a lekarz rozwieje wszystkie twoje wątpliwości i poradzi co, kiedy i czy w ogóle warto zrobić.

Wielkanoc dla dzieci

Wielkanoc dla dzieci Wielkanoc dla dzieci, czyli jak im wytłumaczyć sens świąt Wielkiejnocy i jak zachęcić do uczestnictwa w przygotowaniach, tak aby były one nie mniej ważne dla niego od świąt grudniowych?

Choroby u dzieci

Choroby u dzieci Dziecko kaszle, pojawia się katar - czy to przeziębienie czy grypa? Wysypka na plecach oznacza różyczkę, ospę czy odrę? A ostry ból gardła to sygnał początków anginy czy może szkarlatyny? Przyjrzyjmy się objawom chorób, na które narażone są nasze dzieci.

Dzieci są jak motyle Pozwólmy naszym dzieciom być pięknymi motylami. Pokażmy im, jak piękny jest świat widziany oczami latającego motyla. Każdy z nas ma sobie ukrytego motyla, wolnego, pięknego, niezależnego. Teraz jest czas, aby pokazać go światu. Odkryć w sobie prawdziwą pasję i energię do działania. Czasem będzie trudno. Proces stawania się pięknym motylem może kosztować nas wiele czasu,energii,...

Otyłość u dzieci Obecnie otyłość zalicza się do chorób cywilizacyjnych. Niestety z roku na rok problem ten dotyczy coraz większej ilości dzieci na całym świecie, jak i w Polsce.  Nie trudno spotkać w parku, na placu zabaw, czy chociażby w sklepie dzieci, których rodzice uważają, że ich pociecha „dobrze wygląda", a w rzeczywistości jest po prostu gruba.  Zauważają to również pediatrzy i Światowa Organizacja...

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Brak komentarzy
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.