Żywienie w walce z rakiem - Benc.pl

Żywienie w walce z rakiem

Kategoria: Kobieta, Zdrowie i uroda Dodano: 28.1.2014 (16:22)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Większość ludzi przykłada większą uwagę do swojej diety kiedy pragnie zrzucić nadprogramowe kilogramy. Zaglądamy na nasze talerze i myślimy co możemy wyeliminować z ich zawartości, aby osiągnąć upragniony efekt. Nierzadko też udajemy się wtedy do specjalisty- dietetyka, aby ten pomógł nam w osiągnięciu celu. Jednak nie tylko chęć zmiany wyglądu naszej sylwetki powinna być powodem skupienia się nad tym co spożywamy. Jedzenie jakie przechowujemy, kupujemy, konsumujemy ma ogromny wpływ na nasze życie, na to jak funkcjonujemy i jak się czujemy. Dzięki niemu budujemy naturalną odporność, która chroni nas przed różnego typu infekcjami czy chorobami.

Żywienie, choć wydaje się to z pozoru błahe, ma także ogromne znaczenie w profilaktyce i leczeniu tak poważnych chorób jak nowotwory. Dzięki odpowiedniej diecie możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania, osłabić objawy, przyspieszyć proces powrotu do zdrowia. Nowotwór w organizmie człowieka wywołuje długotrwały stan zapalny, który swym działaniem osłabia odporność człowieka i sukcesywnie go wyniszcza jeśli nie jest podjęte żadne leczenie. I tutaj także sprawdza się zasada- że lepiej zapobiegać niż leczyć, także warto spojrzeć w obiektywny sposób na nasze talerze.

Kilka faktów

  • większe ryzyko zachorowania na raka jelit czy żołądka sprzyja niska zawartość w organizmie witaminy C, lipokenu (przeciwutleniacz) czy kwasu foliowego (warzywa zielone i liściaste)
  • nadmierne spożywanie piwa sprzyja wystąpieniu nowotworu odbytu
  • aż 1/3 przypadków zachorowań na nowotwór spowodowana jest złym żywieniem
  • w Polsce najczęściej występujące typy nowotworów to: u mężczyzn rak płuc i jelita grubego, u kobiet rak piersi, narządów rodnych i płuc
    niedożywienie lub zła dieta powoduje 30% wzrost ryzyka powikłań przy chorobach także nowotworowych
  • w przypadku leczenia nowotworu, przy użyciu różnych metod- chemio czy radioterapii, mogą wystąpić różne niepożądane skutki uboczne, takie jak np. biegunka, brak apetytu, problemy z przyjmowaniem pokarmu drogą standardową, wymioty; stąd ważne jest aby lekarz zalecił odpowiednią dietę w odpowiedniej formie jej przyjmowania (dojelitową lub dożylną)

Jak rozplanować odpowiednią dietę- wskazówki

 

  • Warzywa i owoce- to priorytetowy punkt walki z chorobami nowotworowymi, potwierdzono w wielu pracach naukowych, że ludzie, którzy spożywają te produkty przynajmniej dwa razy dziennie znacznie rzadziej chorują na „raka" niż ludzie, którzy takie bomby witaminowe fundują sobie raz w tygodniu. Nawet 50% mniej zachorowań na raka płuc, jelita grubego, sutka, szyjki macicy, przełyku, jamy ustnej, żołądka, pęcherza moczowego, trzustki czy jajników potwierdził doktor Gladys Block z Uniwersytetu Kalifornijskiego, na podstawie analizy niemal stu siedemdziesięciu prac badawczych.
  • Pomidor- na szczególną uwagę zasługuje właśnie to warzywo, jako ogromne źródło przeciwutleniaczy- lipokenu (substancja nadająca pomidorowi piękny, czerwony kolor). Spore ilości znajdziemy również w przetworach z tego warzywa: ketchupie, przecierach czy pomidorach z puszki.
  • Czosnek i cebula- to warzywa, w których składzie znaleziono bardzo wiele związków zapobiegających pojawieniu się komórek rakotwórczych (np. dwusiarczanek allilu, ajoen czy kwercetyna). Dzięki badaniom przeprowadzanym na myszach wykazano, że dieta bogata w te produkty zdecydowanie wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwór żołądka czy sutka. Zalecane jest aby przynajmniej raz dziennie spożywać jedno z tych warzyw.
  • Zielone warzywa- takie jak: szpinak, sałata czy brokuły do skupiska tak pożytecznych substancji jak przeciwutleniacze, luteina, kwas foliowy czy karotenoidów. Im ciemniejszy odcień zieleni tym tych substancji jest więcej, dlatego warto także na to zwracać uwagę.
  • Owoce cytrusowe- jak wcześniej zostało wspomniane, owoce to produkty niezbędne w każdej diecie, szczególną uwagę należy zwrócić na owoce cytrusowe. W swoim składzie mają wiele pożytecznych substancji, które zapobiegają powstawaniu komórek rakowych: karotenoidy, flawonoidy czy kumaryny.
  • Soja- warto na dłużej zatrzymać się przy tym produkcie spożywczym, bogata jest ona w wiele substancji antyrakowych takich jak np. inhibilator proteazy czy fitosterole, które hamują rozwój komórek rakowych, a także tłumią ich podział. Zbawienną działalność soi można przedstawić na podstawie porównania dwóch narodów: Japonii i Ameryki. W tym pierwszym ludzie spożywają pięć razy więcej tej substancji niż w tym drugim i tak samo wygląda współczynnik zachorowalności na nowotwór.
  • Herbata- chodzi tutaj przede wszystkim o prawdziwą herbatę (czarną, zieloną lub ulung) a nie mieszkanki przypraw i ziół kryjące się pod nazwą herbat ziołowych czy smakowych. Jak potwierdzają badania przeprowadzone na zwierzętach doświadczalnych, spożywanie jednej z wyżej wymienionych, trzech odmian (gdzie najkorzystniejsze właściwości odżywcze i zdrowotne posiada herbata zielona) skutecznie redukuje (aż do 87%!) występowanie nowotworu skóry, dalej żołądka i płuc.
  • Tran- którego bogactwo bezpośrednio otrzymujemy spożywając wszelkiego rodzaju ryby i owoce morza, także ma swoje zastosowanie w walce z nowotworami. O jego zbawiennych właściwościach słyszał już niemal każdy, ale warto wspomnieć, że tran skutecznie może zahamować powstawanie przerzutów rakowych po zabiegu operacyjnym.
  • Kapusta- u kobiet za rozwój nowotworu sutka w wieku około menopauzy odpowiedzialny jest nadmierny poziom żeńskiego hormonu- estrogenu. Dlatego też na tym etapie życia kobiety dąży się do jak najkorzystniejszego zminimalizowania w organizmie. Skutecznie pomagać mogą w tym procesie produkty spożywcze, które w naturalny sposób będą obniżać ten wskaźnik, są to np.: kapusta, brokuły, jarmuż, rzepa, otręby pszenne.
  • Kurkuma- w tej azjatyckiej przyprawie odkryto wiele dobroczynnych właściwości dla organizmu. Substancja ta ma silne właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne, przeciwutleniające, przeciwzapalne i antyrakowe.
  • Produktami, którymi powinniśmy uzupełnić swoją dietę powinny być także:

- pieczywo pełnoziarniste

- ryby

- kasze

- niskotłuszczowy nabiał

- chude mięso

- ryż

- ziarna

- spore ilości płynów: wody źródlanej, herbaty, soki ze świeżych owoców lub warzyw

  • Zaleca się także odpowiednie formy przygotowania produktów spożywczych np. w folii aluminiowej czy na parze, starając się uniknąć korzystania z tłuszczy zewnętrznych.

Czego unikać?

  • Alkohol- to środek, który stosowany w nadmiarze skutecznie osłabia naturalną odporność organizmu, a co za tym idzie, człowiek częściej łapie infekcje czy nawet poważniejsze schorzenia; osoba nadużywająca alkoholu w trakcie leczenia nowotworu dodatkowo naraża się na dodatkowe obciążenia organizmu, a zamiast poprawy, uwidacznia się coraz bardziej pogarszający stan zdrowia. Nawet w przypadku osoby zdrowej uzależnionej od napoi wysokoprocentowych, wzrasta ryzyko pojawienia się u niej nowotworu układu pokarmowego, wątroby, gruczołu krokowego czy sutka.
  • Nikotyna- palenie papierosów sprzyja nie tylko możliwości wystąpienia nowotworu płuc, ale także raka języka, wargi, podniebienia, krtani, nerek, żołądka, u kobiet dodatkowo mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia raka szyjki macicy czy piersi.
  • Sposób przygotowania posiłku- smażenie w głębokim tłuszczu, ponowne podgrzewanie czy przypalanie sprzyja potęgowaniu działań rakotwórczych (należy zminimalizować do minimum spożywanie pokarmów typu fast food: hamburgery, frytki, pizze, smażone ryby, etc.)
  • Dodatkowo powinno zminimalizować się w diecie występowanie takich produktów jak:

- tłuste, czerwone mięso

- kiełbasy

- pasztety

- metki

- parówki

- dania gotowe, konserwowane (w puszkach lub słoikach)

- słodycze (poza prawdziwą, gorzką czekoladą z minimalną zawartością kakao 70%)

Ważne przede wszystkim aby nasza dieta była zbilansowana, lekkostrawna i energetyczna. Należy ją urozmaicać w każdy możliwy sposób składnikami, z grupy wskazanych do spożycia, a zachowamy zdrowszy organizm na dłużej...bo nie od parady mówi się, że coś psuje się od środka.

Przeczytaj też:
Dlaczego trzeba czytać etykiety?

Rak piersi - co powinnaś wiedzieć?

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.

Żywienie w walce z rakiem

Kategoria: Kobieta, Zdrowie i uroda Dodano: 28.1.2014 (16:22)

Autor: zobacz wszystkie artykuły autora

title

Większość ludzi przykłada większą uwagę do swojej diety kiedy pragnie zrzucić nadprogramowe kilogramy. Zaglądamy na nasze talerze i myślimy co możemy wyeliminować z ich zawartości, aby osiągnąć upragniony efekt. Nierzadko też udajemy się wtedy do specjalisty- dietetyka, aby ten pomógł nam w osiągnięciu celu. Jednak nie tylko chęć zmiany wyglądu naszej sylwetki powinna być powodem skupienia się nad tym co spożywamy. Jedzenie jakie przechowujemy, kupujemy, konsumujemy ma ogromny wpływ na nasze życie, na to jak funkcjonujemy i jak się czujemy. Dzięki niemu budujemy naturalną odporność, która chroni nas przed różnego typu infekcjami czy chorobami.

Żywienie, choć wydaje się to z pozoru błahe, ma także ogromne znaczenie w profilaktyce i leczeniu tak poważnych chorób jak nowotwory. Dzięki odpowiedniej diecie możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania, osłabić objawy, przyspieszyć proces powrotu do zdrowia. Nowotwór w organizmie człowieka wywołuje długotrwały stan zapalny, który swym działaniem osłabia odporność człowieka i sukcesywnie go wyniszcza jeśli nie jest podjęte żadne leczenie. I tutaj także sprawdza się zasada- że lepiej zapobiegać niż leczyć, także warto spojrzeć w obiektywny sposób na nasze talerze.

Kilka faktów

  • większe ryzyko zachorowania na raka jelit czy żołądka sprzyja niska zawartość w organizmie witaminy C, lipokenu (przeciwutleniacz) czy kwasu foliowego (warzywa zielone i liściaste)
  • nadmierne spożywanie piwa sprzyja wystąpieniu nowotworu odbytu
  • aż 1/3 przypadków zachorowań na nowotwór spowodowana jest złym żywieniem
  • w Polsce najczęściej występujące typy nowotworów to: u mężczyzn rak płuc i jelita grubego, u kobiet rak piersi, narządów rodnych i płuc
    niedożywienie lub zła dieta powoduje 30% wzrost ryzyka powikłań przy chorobach także nowotworowych
  • w przypadku leczenia nowotworu, przy użyciu różnych metod- chemio czy radioterapii, mogą wystąpić różne niepożądane skutki uboczne, takie jak np. biegunka, brak apetytu, problemy z przyjmowaniem pokarmu drogą standardową, wymioty; stąd ważne jest aby lekarz zalecił odpowiednią dietę w odpowiedniej formie jej przyjmowania (dojelitową lub dożylną)

Jak rozplanować odpowiednią dietę- wskazówki

 

  • Warzywa i owoce- to priorytetowy punkt walki z chorobami nowotworowymi, potwierdzono w wielu pracach naukowych, że ludzie, którzy spożywają te produkty przynajmniej dwa razy dziennie znacznie rzadziej chorują na „raka" niż ludzie, którzy takie bomby witaminowe fundują sobie raz w tygodniu. Nawet 50% mniej zachorowań na raka płuc, jelita grubego, sutka, szyjki macicy, przełyku, jamy ustnej, żołądka, pęcherza moczowego, trzustki czy jajników potwierdził doktor Gladys Block z Uniwersytetu Kalifornijskiego, na podstawie analizy niemal stu siedemdziesięciu prac badawczych.
  • Pomidor- na szczególną uwagę zasługuje właśnie to warzywo, jako ogromne źródło przeciwutleniaczy- lipokenu (substancja nadająca pomidorowi piękny, czerwony kolor). Spore ilości znajdziemy również w przetworach z tego warzywa: ketchupie, przecierach czy pomidorach z puszki.
  • Czosnek i cebula- to warzywa, w których składzie znaleziono bardzo wiele związków zapobiegających pojawieniu się komórek rakotwórczych (np. dwusiarczanek allilu, ajoen czy kwercetyna). Dzięki badaniom przeprowadzanym na myszach wykazano, że dieta bogata w te produkty zdecydowanie wpływa na zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwór żołądka czy sutka. Zalecane jest aby przynajmniej raz dziennie spożywać jedno z tych warzyw.
  • Zielone warzywa- takie jak: szpinak, sałata czy brokuły do skupiska tak pożytecznych substancji jak przeciwutleniacze, luteina, kwas foliowy czy karotenoidów. Im ciemniejszy odcień zieleni tym tych substancji jest więcej, dlatego warto także na to zwracać uwagę.
  • Owoce cytrusowe- jak wcześniej zostało wspomniane, owoce to produkty niezbędne w każdej diecie, szczególną uwagę należy zwrócić na owoce cytrusowe. W swoim składzie mają wiele pożytecznych substancji, które zapobiegają powstawaniu komórek rakowych: karotenoidy, flawonoidy czy kumaryny.
  • Soja- warto na dłużej zatrzymać się przy tym produkcie spożywczym, bogata jest ona w wiele substancji antyrakowych takich jak np. inhibilator proteazy czy fitosterole, które hamują rozwój komórek rakowych, a także tłumią ich podział. Zbawienną działalność soi można przedstawić na podstawie porównania dwóch narodów: Japonii i Ameryki. W tym pierwszym ludzie spożywają pięć razy więcej tej substancji niż w tym drugim i tak samo wygląda współczynnik zachorowalności na nowotwór.
  • Herbata- chodzi tutaj przede wszystkim o prawdziwą herbatę (czarną, zieloną lub ulung) a nie mieszkanki przypraw i ziół kryjące się pod nazwą herbat ziołowych czy smakowych. Jak potwierdzają badania przeprowadzone na zwierzętach doświadczalnych, spożywanie jednej z wyżej wymienionych, trzech odmian (gdzie najkorzystniejsze właściwości odżywcze i zdrowotne posiada herbata zielona) skutecznie redukuje (aż do 87%!) występowanie nowotworu skóry, dalej żołądka i płuc.
  • Tran- którego bogactwo bezpośrednio otrzymujemy spożywając wszelkiego rodzaju ryby i owoce morza, także ma swoje zastosowanie w walce z nowotworami. O jego zbawiennych właściwościach słyszał już niemal każdy, ale warto wspomnieć, że tran skutecznie może zahamować powstawanie przerzutów rakowych po zabiegu operacyjnym.
  • Kapusta- u kobiet za rozwój nowotworu sutka w wieku około menopauzy odpowiedzialny jest nadmierny poziom żeńskiego hormonu- estrogenu. Dlatego też na tym etapie życia kobiety dąży się do jak najkorzystniejszego zminimalizowania w organizmie. Skutecznie pomagać mogą w tym procesie produkty spożywcze, które w naturalny sposób będą obniżać ten wskaźnik, są to np.: kapusta, brokuły, jarmuż, rzepa, otręby pszenne.
  • Kurkuma- w tej azjatyckiej przyprawie odkryto wiele dobroczynnych właściwości dla organizmu. Substancja ta ma silne właściwości antybakteryjne, przeciwgrzybiczne, przeciwutleniające, przeciwzapalne i antyrakowe.
  • Produktami, którymi powinniśmy uzupełnić swoją dietę powinny być także:

- pieczywo pełnoziarniste

- ryby

- kasze

- niskotłuszczowy nabiał

- chude mięso

- ryż

- ziarna

- spore ilości płynów: wody źródlanej, herbaty, soki ze świeżych owoców lub warzyw

  • Zaleca się także odpowiednie formy przygotowania produktów spożywczych np. w folii aluminiowej czy na parze, starając się uniknąć korzystania z tłuszczy zewnętrznych.

Czego unikać?

  • Alkohol- to środek, który stosowany w nadmiarze skutecznie osłabia naturalną odporność organizmu, a co za tym idzie, człowiek częściej łapie infekcje czy nawet poważniejsze schorzenia; osoba nadużywająca alkoholu w trakcie leczenia nowotworu dodatkowo naraża się na dodatkowe obciążenia organizmu, a zamiast poprawy, uwidacznia się coraz bardziej pogarszający stan zdrowia. Nawet w przypadku osoby zdrowej uzależnionej od napoi wysokoprocentowych, wzrasta ryzyko pojawienia się u niej nowotworu układu pokarmowego, wątroby, gruczołu krokowego czy sutka.
  • Nikotyna- palenie papierosów sprzyja nie tylko możliwości wystąpienia nowotworu płuc, ale także raka języka, wargi, podniebienia, krtani, nerek, żołądka, u kobiet dodatkowo mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia raka szyjki macicy czy piersi.
  • Sposób przygotowania posiłku- smażenie w głębokim tłuszczu, ponowne podgrzewanie czy przypalanie sprzyja potęgowaniu działań rakotwórczych (należy zminimalizować do minimum spożywanie pokarmów typu fast food: hamburgery, frytki, pizze, smażone ryby, etc.)
  • Dodatkowo powinno zminimalizować się w diecie występowanie takich produktów jak:

- tłuste, czerwone mięso

- kiełbasy

- pasztety

- metki

- parówki

- dania gotowe, konserwowane (w puszkach lub słoikach)

- słodycze (poza prawdziwą, gorzką czekoladą z minimalną zawartością kakao 70%)

Ważne przede wszystkim aby nasza dieta była zbilansowana, lekkostrawna i energetyczna. Należy ją urozmaicać w każdy możliwy sposób składnikami, z grupy wskazanych do spożycia, a zachowamy zdrowszy organizm na dłużej...bo nie od parady mówi się, że coś psuje się od środka.

Przeczytaj też:
Dlaczego trzeba czytać etykiety?

Rak piersi - co powinnaś wiedzieć?

Komentarze

Pozostało znaków 1024
Wszelkie porady i artykuły zawarte w portalu służą wyłącznie celom informacyjnym. Konsultuj się zawsze z lekarzem! Rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną bez zgody właściela serwisu zabronione.